Grupa AB po II kw. 2025: ruszają duże przetargi, a transformacja cyfrowa, cyberbezpieczeństwo i sztuczna inteligencja napędzają perspektywy rynkowe
28.08.2025
- Notowany na GPW w ramach indeksu mWIG40 dystrybutor IT i elektroniki użytkowej nr 1 w regionie CEE (GPW: ABE) zanotował bardzo dobre wyniki kwartalne i z dużym optymizmem patrzy na kolejne okresy.
- Rynek sprzętu IT w Polsce dynamizują spodziewane oraz ogłoszone już przetargi publiczne, które tylko w II kw. br. dotyczyły prawie sześć razy większej liczby urządzeń niż rok wcześniej, a wśród nich sztandarowe projekty to laptopy i tablety dla uczniów oraz pracownie AI i STEM (łączny budżet ogłoszonych postępowań przetargowych wynosi 4,1 mld zł).
- W całym regionie Grupie AB sprzyjają globalne megatrendy, rozwój lokalnych gospodarek i wzmożone inwestycje w cyfryzację.
Polska Grupa AB, piąty największy dystrybutor IT w Europie i numer 14 na świecie, w okresie drugiego kwartału 2025 roku (III kw. roku finansowego 2024/2025) zwiększyła przychody ze sprzedaży o 53,5 mln zł rok do roku, do 3,18 mld zł. Patrząc na ostatnie cztery kwartały obrotowe, skonsolidowane przychody Grupy AB oczyszczone o prezentacyjny wpływ różnic kursowych miały wartość 15,2 mld zł. W okresie kwiecień-czerwiec 2025 roku Grupa AB wypracowała 128,4 mln zł zysku brutto na sprzedaży, 59,2 mln zł wyniku EBITDA i 33,7 mln zł zysku netto. W ostatnich czterech kwartałach było to dla danych oczyszczonych (stały kurs CZK/PLN) odpowiednio 596,0 mln zł, 297,5 mln zł i 175,6 mln zł. Co ważne, Grupa AB utrzymała bardzo niski poziom kluczowego branżowo wskaźnika kosztów SG&A (2,1% LTM), a postępująca automatyzacja i digitalizacja procesów operacyjnych tworzy przestrzeń do dalszych optymalizacji kosztowych. Grupa AB wygenerowała w ostatnich czterech kwartałach ponad 191 mln zł dodatnich przepływów z działalności operacyjnej (+18% rdr) i zredukowała wskaźnik długu netto do EBITDA do zaledwie 0,21 na koniec czerwca br. (-61% rdr).
– Wzrost zysku netto zarówno kwartalnie, jak i w ujęciu ostatnich czterech kwartałów, to w dużej mierze widoczny efekt optymalizacji kapitału obrotowego, redukcji kosztów finansowych oraz wykorzystania przewag konkurencyjnych, w tym wypracowanej przez lata pozycji partnera pierwszego wyboru dla dostawców i klientów. Mamy bezpieczne wskaźniki finansowe i przestrzeń do wzrostu w kolejnych okresach, a o skali tej przestrzeni mówią nie tylko wysokie kapitały własne, niskie zadłużenie czy zdrowy bilans, ale też to, że mamy niedostępne dla konkurencji, najwyższe w branży limity kredytowe dla klientów i od dostawców, których aż około 55% z łącznych 7,4 mld zł pozostaje wciąż wolnych. Mamy również wciąż do dyspozycji 82% z ponad 1 mld zł dostępnego finansowania zewnętrznego i gotówki. Podsumowując, nasza pozycja kapitałowa i płynnościowa nigdy nie była lepsza – komentuje Grzegorz Ochędzan, Wiceprezes ds. Finansowych w AB S.A.
– Osiągnęliśmy bardzo dobre rezultaty w wymagającym otoczeniu, które – jak można już zaobserwować – zaczyna istotnie się polepszać, a my jesteśmy gotowi do wykorzystania powstających szans biznesowych. Ruszyły duże przetargi publiczne, w których biorą udział nasi klienci, widzimy silnego konsumenta oraz dostrzegamy konieczność inwestycji firm chociażby w cyberbezpieczeństwo czy odnowienie generacyjne sprzętu komputerowego. Sprzyja nam przyspieszająca transformacja cyfrowa, i rozwój AI, a pozytywne prognozy makroekonomiczne dla naszych głównych rynków będą te trendy dodatkowo wzmacniać. Konsekwentnie realizujemy długoterminową strategię budowania wartości fundamentalnej dla akcjonariuszy, czego efekty są doceniane przez analityków giełdowych w najnowszych rekomendacjach „kupuj” – podkreśla Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.
Rynek IT i elektroniki użytkowej powinien zostać zdynamizowany dzięki przetargom publicznym. Tylko w II kw. br. liczba urządzeń w ogłoszonych przetargach wzrosła o 479% rdr, do blisko 865 tys. sztuk. Warto zwrócić uwagę na ogłoszone bądź zapowiedziane przetargi dla sektora edukacji (np. Cyfrowy Uczeń – 1,7 mld zł, pracownie AI i STEM – 2,4 mld zł), zdrowia (łącznie mowa o 3 mld zł), na centra przetwarzania danych i sektor MŚP (łącznie mowa o 2 mld zł), a także na sprzęt dla Policji, wojska, NASK i różnych urzędów. KPO zakłada przeznaczenie łącznie 57,5 mld zł na cyfryzację w Polsce, a podobne programy funkcjonują również w innych krajach. Rośnie również znaczenie cyberbezpieczeństwa, na które w Polsce w sferze cywilnej rząd przeznaczył 3,1 mld zł, a 1,8 mld zł popłynie z funduszy europejskich. Z kolei w październiku br. zakończy się wsparcie dla wciąż powszechnego systemu operacyjnego Windows 10, w związku z czym eksperci rynkowi spodziewają się postępującej wymiany laptopów i komputerów stacjonarnych na takie, które bez problemu sprostają kolejnej wersji systemu operacyjnego. Jednocześnie Grupie AB sprzyja dodatkowo wzrost znaczenia sprzedaży oprogramowania w chmurze (subskrypcje – cloud) czy rozwój technologii sztucznej inteligencji (AI), która długoterminowo tworzyć będzie popyt na nowe urządzenia IT. Korzystne są również prognozy makroekonomiczne dla głównych rynków działalności operacyjnej Grupy AB, tj. Polski, Czech i Słowacji – stabilne otoczenie makroekonomiczne będzie wsparciem dla realizacji wyznaczonych celów.
Grupa AB nieprzerwanie od 10 lat wybierana jest Dystrybutorem Roku w prestiżowym badaniu Context oraz otrzymuje największą liczbę nagród branżowych, potwierdzających wiodącą pozycję ilościową i jakościową biznesu. Dodatkowo, według firmy badawczej EcoVadis, Grupa AB znajduje się wśród 12% najlepszych dystrybutorów IT pod kątem kryteriów ESG. W tym aspekcie warto zwrócić uwagę na uruchomienie w kwietniu br. farmy fotowoltaicznej, której spodziewana roczna produkcja energii (760 MWh) – oprócz kwestii prośrodowiskowych – obniża koszty energii elektrycznej w głównym centrum dystrybucyjnym Grupy AB w Magnicach. To już zresztą kolejna instalacja PV Grupy AB – we Wrocławiu funkcjonują panele produkujące około 100MWh energii elektrycznej rocznie, co potwierdza istotność kwestii ekologicznych w strategii rozwoju Grupy AB.
***
Grupa AB to największy dystrybutor IT i elektroniki użytkowej w Polsce oraz regionie CEE, klasyfikowany w europejskim TOP5. Oferuje najszersze na rynku portfolio produktów, w tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple (największy dystrybutor tego vendora w Polsce, Czechach i Słowacji), Microsoft, Intel, HP Inc., Hewlett Packard Enterprise (HPE), Lenovo, Samsung, Dell, Canon czy Xiaomi do największej bazy klientów w regionie. Jest wiodącym dostawcą usług chmurowych (cloud), kompleksowych rozwiązań e-commerce oraz wartości dodanej w dystrybucji (VAD). Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc do wiodących dystrybutorów, w tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze zaplecze logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa w branży.
Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio (Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto (AGD/RTV – Polska), Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i Słowacja) i Wyspa Szkrabów (zabawki – Polska). Z około 2 tys. punktów sprzedaży detalicznej to największa branżowa sieć franczyzowa w regionie CEE.
Historia spółki sięga roku 1990, a od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW, która w 2024 roku awansowała do indeksu mWIG40. Więcej informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.