Grupa AB podsumowuje pierwszy kwartał 2025 roku
Notowany w mWIG40 dystrybutor IT i elektroniki użytkowej (GPW: ABE) wypracował solidne wyniki przy wzroście przychodów. Rynek oczekuje zdynamizowania wzrostów m.in. dzięki wielomiliardowym nakładom na IT finansowanym ze środków KPO, wzmożonej wymianie urządzeń ze względu na zakończenie wsparcia dla Windows 10 oraz sprzętowym odpowiedziom producentów na rozwój technologii sztucznej inteligencji (AI).
Grupa AB, największy dystrybutor IT i elektroniki użytkowej w Polsce i regionie CEE, piąty największy podmiot w Europie i numer 14. na świecie, w pierwszych trzech miesiącach 2025 roku (II kw. roku finansowego 2024/2025) zanotowała 3.251,4 mln zł przychodów ze sprzedaży. Patrząc na ostatnie cztery kwartały była to kwota zbliżająca się do 15 mld zł. Co ważne, Grupa AB utrzymała bardzo niski poziom istotnego branżowo wskaźnika kosztów SG&A (2,14% LTM), wygenerowała w ostatnich czterech kwartałach 172 mln zł dodatnich przepływów z działalności operacyjnej i zredukowała wskaźnik długu netto do EBITDA do zaledwie 0,17 na koniec marca br.
– Za nami okres dalszego konsekwentnego umacniania pozycji partnera pierwszego wyboru, wpisujący się w realizację długoterminowej strategii budowania wartości fundamentalnej dla akcjonariuszy, czego efekty są doceniane przez analityków giełdowych w rekomendacjach „kupuj”. Nasza wytrwałość i determinacja, nasza efektywność i tworzenie wartości dodanej w łańcuchu dostaw są doceniane przez rynek – jesteśmy najbardziej nagradzaną firmą w branży, a odzwierciedleniem naszych dokonań biznesowych i perspektyw jest fakt, że od ponad roku znajdujemy się w gronie 60 najważniejszych spółek na GPW w Warszawie – wskazuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.
W minionym kwartale Grupa AB wypracowała 122,3 mln zł zysku brutto na sprzedaży, 56,7 mln zł wyniku EBITDA i 34,8 mln zł zysku netto. W ostatnich czterech kwartałach było to odpowiednio 584,5 mln zł, 294,2 mln zł i 169,9 mln zł.
– To solidne wyniki, osiągnięte dzięki silnemu konsumentowi i pomimo nie wszędzie korzystnego otoczenia rynkowego oraz realizowanego miksu produktowego. Wypracowaliśmy wzrost zysku netto LTM, widać efekty optymalizacji kapitału obrotowego, zredukowaliśmy koszty finansowe. Mamy bezpieczne wskaźniki finansowe i przestrzeń do wzrostu w kolejnych okresach – komentuje Grzegorz Ochędzan, Wiceprezes ds. Finansowych w AB S.A.
– Przed nami kolejne wyzwania, możliwości i perspektywy, dzięki czemu na nadchodzące miesiące i kwartały patrzymy ze sporym optymizmem. Wiodąca pozycja rynkowa, kompetencje logistyczne, pełna oferta produktowa oraz przygotowanie finansowe dają nam doskonałą pozycję wyjściową do obsługi dodatkowego popytu, jaki rysuje się przed nami – podkreśla Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.
Rynek IT i elektroniki użytkowej powinien zostać zdynamizowany dzięki ogłoszonym bądź zapowiedzianym przetargom na sprzęt dla sektora edukacji (np. Cyfrowy Uczeń – 1,7 mld zł, łącznie nakłady na cyfryzację w sektorze edukacji mają wynieść 3,25 mld zł), zdrowia (łącznie mowa o 3 mld zł), na centra przetwarzania danych i sektor MŚP (łącznie mowa o 2 mld zł). W październiku br. zakończy się wsparcie dla popularnego systemu operacyjnego Windows 10, w związku z czym eksperci rynkowi spodziewają się postępującej wymiany laptopów i komputerów stacjonarnych na takie, które bez problemu sprostają kolejnej wersji systemu operacyjnego. Jednocześnie Grupie AB sprzyja wzrost znaczenia sprzedaży oprogramowania w chmurze (subskrypcje – cloud), wzrost znaczenia cyberbezpieczeństwa czy rozwój technologii sztucznej inteligencji (AI), która długoterminowo tworzyć będzie popyt na nowe urządzenia IT. Korzystne są również prognozy makroekonomiczne dla głównych rynków działalności operacyjnej Grupy AB, tj. Polski, Czech i Słowacji – stabilne otoczenie makroekonomiczne będzie wsparciem dla realizacji wyznaczonych celów.
Grupa AB ma profil spółki wzrostowej, która wykorzystuje możliwości rozwoju organicznego oraz analizuje możliwości akwizycyjne, ale jednocześnie potrafi pogodzić inwestycje w rozwój z bezpiecznymi dla biznesu transferami części wypracowywanych zysków bezpośrednio do akcjonariuszy. Z zysku roku finansowego 2023/2024 AB S.A. wypłaciła w połowie kwietnia br. najwyższą w swojej historii dywidendę – 3,00 zł na akcję (48,6 mln zł), która była o 50% wyższa niż rok wcześniej i miała przykładowo trzy razy wyższą wartość niż przed trzema laty. Była to już piąta z kolei dywidenda – można więc spodziewać się włączenia Grupy AB do giełdowego indeksu WIGdiv. Spółka realizuje również sukcesywnie skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł, który koresponduje z przekonaniem Zarządu o niedowartościowaniu akcji, co jest potwierdzane wycenami analityków domów maklerskich, dochodzącymi obecnie do 140 zł za akcję (około 40% powyżej obecnych notowań na GPW).
Według firmy badawczej EcoVadis Grupa AB znajduje się wśród 12% najlepszych dystrybutorów IT pod kątem kryteriów ESG, spółka została również uhonorowana nagrodą IT Champion w kategorii Odpowiedzialność Technologiczna i Zrównoważony Rozwój.. W tym aspekcie warto zwrócić uwagę na uruchomienie farmy fotowoltaicznej, której spodziewany roczny uzysk energii (760 MWh) powinien w istotny sposób – oprócz kwestii prośrodowiskowych – obniżyć ponoszone koszty energii elektrycznej w głównym centrum dystrybucyjnym Grupy AB w Magnicach. To kolejna instalacja PV – we Wrocławiu funkcjonują już panele produkujące około 100MWh energii elektrycznej rocznie.
Grupa AB to największy dystrybutor IT i elektroniki użytkowej w Polsce oraz regionie CEE, klasyfikowany w europejskim TOP5. Oferuje najszersze na rynku portfolio produktów, w tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple (największy dystrybutor tego vendora w Polsce, Czechach i Słowacji), Microsoft, Intel, HP Inc., Hewlett Packard Enterprise (HPE), Lenovo, Samsung, Dell, Canon czy Xiaomi do 16 tys. partnerów handlowych. Jest wiodącym dostawcą usług chmurowych (cloud), kompleksowych rozwiązań e-commerce oraz wartości dodanej w dystrybucji (VAD). Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc do wiodących dystrybutorów, w tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze zaplecze logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa w branży.
Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio (Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto (AGD/RTV – Polska), Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i Słowacja) i Wyspa Szkrabów (zabawki – Polska). Z około 2 tys. punktów sprzedaży detalicznej to największa branżowa sieć franczyzowa w regionie CEE.
Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW, w 2024 roku awansowała do indeksu mWIG40. Więcej informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.