AB S.A. lokomotywą giełdy

Z dystrybutora o silnej pozycji na rynku lokalnym w największego dystrybutora w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Wrocław, 30 sierpnia 2010 r. – 21 września miną 4 lata od debiutu AB S.A. na GPW. W ciągu czterech lat spółka rozwinęła się z dystrybutora o silnej pozycji na rynku lokalnym
w największego dystrybutora w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, posiadającego największą bazę stałych klientów (prawie 13 000). W tym okresie zysk spółki wzrósł trzykrotnie.

„Jesteśmy długodystansowcami na giełdzie. Nie prognozujemy, ani nie obiecujemy – po prostu realizujemy jak najlepiej swoje zadania i ciągle pracujemy nad poprawą efektywności. Nieprzerwanie od 8 kwartałów, w trudnych warunkach rynkowych, pokazujemy coraz to lepsze, rekordowe wyniki. Zapewniamy naszym akcjonariuszom wysoką i stabilną stopę zwrotu
z inwestycji. Od debiutu, pomimo bardzo głębokiej bessy na giełdzie w ostatnich latach, nasze akcje wzrosły prawie o 60%. Staliśmy się jedną z najbardziej przewidywalnych spółek.” – powiedział Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.

AB S.A. konsekwentnie realizuje strategiczne cele i założenia emisji. Pozyskane środki zostały zainwestowane w kluczowe obszary działalności i przyczyniły się do rozwoju oraz ekspansji spółki.
W październiku 2007 roku AB S.A. sfinalizowała transakcję zakupu 100% akcji ATCHolding – czołowego dystrybutora na rynku czeskim i słowackim. Ta, zazwyczaj trudna i często kończąca się niepowodzeniem transakcja, w przypadku AB zakończyła się pełnym sukcesem. Akwizycja przyniosła wiele wymiernych korzyści biznesowych, m.in. poszerzenie i unifikację oferty produktowej. Przychody, wygenerowane z tytułu efektów synergii produktowych w roku finansowym 2009/2010 wyniosły 120,5 mln euro.

Aby szybciej i skuteczniej dostarczać partnerom towar, w latach 2008-09 zmodernizowane zostało centrum logistyczne. Dzięki poczynionej inwestycji skrócony został czas kompletacji towarów, jednocześnie przyspieszając ich dostarczenie do klienta. Wydajność logistyczna centrum wzrosła o 460%.

W roku 2009/2010 spółka zakończyła wdrożenie w Polsce nowego systemu informatycznego klasy ERP firmy QAD oraz systemu Business Intelligence Cognos firmy IBM. Obecnie Grupa AB rozpoczyna wdrożenie systemów w spółkach zależnych, w Czechach i na Słowacji. W efekcie wdrożenia Grupa AB zyska rozbudowane rozwiązanie do kontrolingu, budżetowania i raportowania na poziomie całej Grupy, zapewniające ścisłą kontrolę procesów finansowych oraz logistycznych. Zakończenie inwestycji przyczyni się do realizacji większych efektów synergii kosztowych między AB a jej spółką zależną – ATC Holding w Czechach i na Słowacji.

AB, pomimo trudnej sytuacji rynkowej, generuje wzrost najważniejszych wskaźników, w szczególności zysku netto (ponad trzykrotny wzrost 2006-2010). Efektywnie kontroluje koszty. Analizując to poprzez wskaźnik SGA (koszty ogólnego zarządu i administracji), jest liderem na tle sektora nie tylko w Polsce, ale i w regionie CEE. Obrazują to wyniki II kwartał 2010 r. i za cały rok finansowy 2009/2010, który po raz kolejny okazał się rekordowy, choćby pod względem wypracowanego zysku netto. Pomimo tak dobrych wyników AB zachowuje swoją atrakcyjność inwestycyjną posiadając jedne z najniższych na tle sektora wskaźniki C/Z i C/WK.

„W wielu rankingach giełdowych i publikacjach analityków zajmujemy czołowe miejsca wśród lokomotyw giełdy, a co najważniejsze w ocenie analityków jesteśmy najatrakcyjniejszym dystrybutorem IT. Z ich rekomendacji wynika, że spółka jest wciąż niedoszacowana, co zapewnia naszym inwestorom ciekawe perspektywy wzrostu kursu akcji” – dodaje Andrzej Przybyło.
„W przyszłości chcemy utrzymać wysokie tempo rozwoju i podnosić efektywność naszego biznesu. Wierzymy, że nasza klarowna dla rynku i akcjonariuszy strategia przyniesie kolejne lata wzrostu oraz umocni naszą pozycję lidera regionalnego.”