Wyniki finansowe AB S.A. za I półrocze 2009/2010: kontynuacja trendu wzrostowego

Grupa AB wypracowała w II półroczu 2009 ponad 21 mln zł zysku netto (wzrost o ok. 10%). Spółka potwierdziła dobrą kondycję i przygotowanie do działania w każdych, nawet najtrudniejszych warunkach. Q4/2009 był czwartym z rzędu okresem sprawozdawczym, w którym spółka zanotowała rekordowe wyniki. Osiągane w 2009 r. wyniki oraz możliwe odwrócenie tendencji spadkowej rynku IT dają podstawy do pozytywnego spojrzenia na 2010 rok.

AB S.A. przedstawiła wyniki finansowe za drugie półrocze 2009, tj. okres od 1 lipca 2009 do 31 grudnia 2009 roku, będący jednocześnie pierwszym półroczem roku finansowego 2009/10. W raportowanym okresie Grupa AB osiągnęła zysk netto na poziomie 21,3 mln zł, co stanowi wzrost o prawie 10% w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku. Przychody skonsolidowane z działalności spółek w pierwszym półroczu roku finansowego wyniosły 1 568,86 mln zł i mimo ogólnej tendencji spadkowej na rynku były zbliżone do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wynik netto na działalności gospodarczej osiągnął poziom 27,6 mln zł i był wyższy o ponad 6% r-d-r. Wskaźnik rentowności netto wyniósł 1,4% wobec 1,2% w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Jak powiedział Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.: „Analitycy rynku przewidują w 2010 roku odwrócenie tendencji spadkowej i możliwy wzrostu rynku IT nawet o kilka punktów procentowych. Z naszej strony wierzymy, że będziemy umacniać swoją pozycję rynkową niezależnie od potwierdzenia tych danych. W poprzednich okresach udowodniliśmy, że jesteśmy w stanie się rozwijać, a przede wszystkim osiągać dobre wyniki w każdych warunkach. Uważnie obserwujemy rynek, analizujemy raporty, jednak naszym nadrzędnym zadaniem, niezależnie od sytuacji rynkowej jest ciągła poprawa wskaźników, wzrost zysku oraz praca organiczna nad każdym elementem zarządzania w Grupie. I na tym się będziemy koncentrować w kolejnych okresach, bo ta strategia przynosi nam i naszym udziałowcom pozytywne rezultaty”

Grupa w ostatnim czasie przystąpiła do wdrożenia nowego systemu wspomagającego zarządzanie przedsiębiorstwem. Nowy system oznacza zupełnie nową jakość danych wykorzystywanych w procesach zarządczych, co przełoży się na sprawniejsze prowadzenie i nadzorowanie bieżącej działalności. W efekcie wdrożenia, które zakończy się w 2011 r., powstanie kompleksowy system usprawniający realizację procesów biznesowych oraz pozwalający na zoptymalizowaną i wyskalowaną do potrzeb spółki pracę. Równocześnie AB S.A. zyska rozbudowane rozwiązanie do kontrolingu, budżetowania i raportowania na poziomie całej grupy, zapewniające ścisłą kontrolę procesów finansowych oraz logistycznych.

„Do tej pory w ramach grupy pracowaliśmy głownie nad osiągnięciem efektu skali i synergii produktowych. Tylko dzięki temu udało nam się wygenerować w roku 2008/9 dodatkowe przychody w wysokości 64,7 mln EUR. Wciąż jednak mamy obszary do pracy i poprawy efektywności wewnątrz naszej Grupy. Do najważniejszych należą logistyka i finanse, gdzie widzimy szanse optymalizacji kosztów. Wdrożenie nowego systemu wpłynie znacząco na funkcjonowanie naszej Grupy. Standaryzacja procesów biznesowych, synchronizacja i monitoring działań wewnątrz poszczególnych działów, skonsolidowane raportowanie na poziomie wszystkich jednostek zależnych – to tylko wybrane korzyści w obszarze działań operacyjnych. Przyczyni się to do poprawy efektów synergii kosztowych wewnątrz Grupy oraz efektywniejszego zarządzania” – powiedział A. Przybyło.

AB zamierza także kontynuować w 2010 roku rozwój w obszarze zaawansowanych technologii i rynku „enterprise”. W ubiegłym roku spółka powołała dział EBG (Enterprise Business Group) odpowiedzialny za produkty klasy korporacyjnej, sprzedaż do integratorów oraz przetargi. Realizując konsekwentnie ten plan, w ostatnim czasie spółka otworzyła Centrum Kompetencyjne, w ramach którego certyfikowani specjaliści będą prowadzić szkolenia techniczne dla partnerów handlowych z zaawansowanych technologii. Inicjatywa ta stwarza mniejszym firmom szansę na rozszerzenie swojej oferty o nowe technologie i rynki docelowe.

Andrzej Przybyło, komentując ten kierunek działań, powiedział: „Jeśli rynek zacznie odżywać, spodziewamy się, że to właśnie segment rozwiązań klasy korporacyjnej będzie jednym w pierwszych, który przyczyni się do tego wzrostu. O ile sprzedaż konsumencka w ostatnim roku była na przyzwoitym poziomie, tak rynek firm mocno wyhamował. Wytworzyła się w związku z tym dość istotna wartość tzw. zakupów odroczonych, którą firmy w końcu uwolnią, bo technologie się starzeją i będą wymagały wymiany. Chcemy być na to porządnie przygotowani. Trzeba także pamiętać, że to właśnie produkty najbardziej zaawansowane technologicznie cechują się wyższymi marżami. Jednocześnie działania skierowane do partnerów, ich edukacja, podnoszenie konkurencyjności idealnie wpisują się w naszą strategię. Jesteśmy dystrybutorem o największej grupie partnerów handlowych w regionie trzech krajów: Polski, Czech i Słowacji. Na co dzień handlujemy z grupą ponad 12 000 resellerów i w 2010r. będziemy nie tylko umacniać więzi z obecnymi, ale też dalej pracować nad poszerzaniem grupy naszych klientów”.