Za nami 9. edycja AB Innovation Days. Było wyjątkowo i rekordowo

Wspaniała atmosfera, ponad 500 uczestników, 33 stoiska producentów przedstawiających oferty 45 marek, spotkanie partnerów Kakto, rozmowy i panele dyskusyjne – tak w skrócie można podsumować 9. edycję targów „AB Innovation Days”. Tym samym jedno z największych wydarzeń w dystrybucyjnej branży RTV i AGD w Polsce, które organizuje AB S.A., przeszło do historii.

Z inicjatywy AB S.A. – największego dystrybutora IT, RTV/AGD i elektroniki użytkowej w Europie Środkowo-Wschodniej – ponownie zjechało się do Karpacza rekordowo wielu profesjonalistów branży. W efekcie kolejne targi „AB Innovation Days” okazały się jeszcze większe pod względem frekwencji niż poprzednie edycje.

Nowości targowe, uczta dla podniebienia i rozrywka

W pierwszej, targowej części wydarzenia uwaga wszystkich uczestników była skupiona na prezentacjach nowości renomowanych producentów. W myśl idei wydarzenia „Zobacz już dziś, co inni pokażą dopiero jutro” na 33 stoiskach Vendorów mogliśmy zobaczyć portfolio 45 marek z rozwiązaniami, które niebawem trafią do domów użytkowników. Wśród nich zaprezentowały się takie firmy jak: BOSCH, Midea (Toshiba), Samsung, Whirpool, Amica, beko, gorenje, Karcher, LG, czy też Philips (TV&Sound). W efekcie spośród rozwiązań najwięcej było tych z kategorii dużego AGD, czyli lodówek, pralek i zmywarek. Z mniejszych urządzeń prym wiodły roboty kuchenne, ekspresy do kawy, mikrofalówki i inne akcesoria gospodarstwa domowego, a także odkurzacze, żelazka, okapy. Z kolei zainteresowani produktami z kategorii RTV mieli okazję podziwiać TV z dużymi matrycami, czy stacje robocze, a także akcesoria peryferyjne.

Swoistą wisienką na torcie były wszelkie „show” realizowane na stoiskach wystawców w postaci pokazów kulinarnych na żywo. Tradycyjnie już na stoisku Remington strzygł fryzjer, a na stoisku Philips (TV&Sound) dostępna była gra z symulatorem wyścigów samochodowych wyposażona w fotel i kierownicę.

Ze względu na fakt, że istotnymi motywami wydarzenia były ekologia i zrównoważony rozwój produktów AGD i RTV, dużym zainteresowaniem cieszyły się też zaawansowane rozwiązania, które powstały z poszanowaniem środowiska i są bardziej energooszczędne. Sporą uwagę zebranych przykuły też te produkty, które mogą stanowić element systemu smart-home i być np. uruchamiane zdalnie, za pomocą aplikacji na smartfonie. Podsumowując, z całą pewnością – wspomniane zjawiska – ekologia, wydajność i innowacja (smart-home), wytyczają aktualnie kierunki rozwoju producentów oraz ich urządzeń.

O dystrybucji i zrównoważonym rozwoju – panele ekspertów

Poza zwyczajowymi rozmowami targowymi o nowościach, postępie, ofertach i współpracy, eksperci w trakcie targów wymienili się spostrzeżeniami w czasie paneli. Ich motywy przewodnie nawiązywały do aktualnych, ważnych z perspektywy uczestników wydarzenia kwestii biznesowych. A były to panele pt.: „Czy zrównoważony rozwój to szansa dla rynku AGD?” i „Dystrybucja kluczem sukcesu”.

Dziś można powiedzieć, że eko jest „seksi”. I to jest trend. Z wyników badań GfK wynika, że 55% Polaków deklaruje, że jest skłonna zapłacić więcej za energooszczędny sprzęt. Po naszej stronie jako AB czujemy odpowiedzialność, aby w tym zakresie edukować, stawiać na racjonalne argumenty i coraz lepszą efektywność produktów pod tym względem. I my jako dystrybutor wraz z Vendorami i Resellerami to robimy – mówił Krzysztof Sumara – Business Development Manager AB S.A.

To jak ważne są dziś ekologia, oszczędność wody i energii urządzeń zgodnie podkreślali także inni eksperci.

Właściwie każdy klient, kupując produkt pyta dziś, czy dane urządzenie jest energooszczędne, a co za tym idzie – rozwiązania AGD i RTV muszą po prostu być eko, powstawać w możliwie dużej części z materiałów z recyklingu, mniej zanieczyszczać środowisko, a także dbać o mniejsze zużycie energii czy wody. Taki produkt niestety więcej kosztuje ze względu na wykorzystanie przy jego produkcji bardziej zaawansowanych, kosztownych podzespołów. Są to rozwiązania, dla tych którzy cenią racjonalne zakupy. W perspektywie czasu ich zakup się opłaci – mówił Łukasz Stępkowicz – właściciel firmy LUKFOT.

Energooszczędność to już nie jest chwilowa moda, trend, lecz przyszłość i przejaw rozsądku oraz odpowiedzialności. Potwierdzają to zarówno przedstawiciele producentów urządzeń, jak i, za ich pośrednictwem także użytkownicy rozwiązań.

Urządzenia AGD nie kupuje się impulsywnie, spontanicznie. Klient, wybierając urządzenie gospodarstwa domowego, wie czego, chce, a wybiera dziś spełnienie konkretnych potrzeb, a przy wyborze TV – rozwój i wyższy poziom realizacji hobby. W efekcie Klient jest zdolny kupić droższy produkt lub bardziej eko, tylko jeżeli faktycznie chce, bądź zaspokaja to jego konkretną potrzebę. Zwróćmy też uwagę, że na karcie charakterystyki produktu pierwsza informacja to nie wymiary, ilość obrotów, tylko informacja o klasie energetycznej, więc jest tu duże pole do edukacji i wyróżnienia się – dodał Aleksander Dołżyński, GTM Training Manager w LG Electronics.

Innowacyjność, rozumiana jako synonim energooszczędności i zaawansowania urządzeń to przewodni kierunek w rozwoju AGD i RTV. To także realne korzyści dla użytkowników.

Jak mogliśmy się dowiedzieć z prezentacji – przez ok. cztery ostatnie lata, od 2019 roku, opłaty za zużycie prądu zwiększyły się średnio o ok. 900 zł na gospodarstwo domowe. A ok. 50% zapotrzebowania na energię w domu, czyli ok. 15TWh, spośród wszystkich urządzeń generuje duże AGD: zmywarka, lodówka oraz pralka. Gdybyśmy dziś tylko te trzy urządzenia w polskich domach zamienili na nowoczesne rozwiązania, bardziej energooszczędne, każde gospodarstwo zużywałoby o 5TWh energii mniej – uzupełnił Paweł Warski – Business Development Manager w firmie AGED (z marką HADEN).

Co ważne, już wkrótce w kartach charakterystyki urządzeń, mają pojawić się etykiety z informacją, która mówi, czy i jak łatwo, dane urządzenie można naprawić.

AB kolejny raz nagradza Partnerów

Podczas „Innovation Days” AB S.A. i jej przedstawiciele tradycyjnie już nagrodzili swoich Partnerów za efektywną współpracę biznesową. Klientom i Vendorom przyznano i wręczono okolicznościowe statuetki w ośmiu kategoriach. Kolejno nagrodzeni zostali:

– 4 THE BEST – Kategoria: Debiut Roku 2023
– GREKO – Kategoria: Ambasador marki Kakto 2023
– ALL AGD RTV – Kategoria: Odbiorca roku 2023 w kategorii SDA
– ANWERK/AB INVEST – Kategoria: Odbiorca roku 2023 w kategorii MDA
– TELMAR/EXODUS – Kategoria: Odbiorca roku 2023 w kategorii RTV
– AMICA – Kategoria: Dostawca roku 2023 w kategorii SDA
– BSH – Kategoria: Dostawca roku 2023 w kategorii MDA
– SAMSUNG – Kategoria: Dostawca roku 2023 w kategorii RTV

Podczas targów odbyło się także spotkanie i szkolenie dla osób tworzących sieć franczyzową KAKTO organizowaną przez AB S.A. Uczestnicy mogli także lepiej poznać strategię dystrybutora AB, odnoście budowania kategorii AGD/RTV oraz możliwości wsparcia w sprzedaży online w postaci oferowanych narzędzi e-commerce.

Podsumowując 9. edycja „AB Innovation Days” ponownie okazała się wyjątkowym wydarzeniem w kalendarzu spotkań polskiej branży AGD i RTV. Kolejny raz z sukcesem udało się zadbać o lepsze relacje branży, zaprezentować nowości produktowe i wymienić się doświadczeniami.

Więcej o wydarzeniu na stronie „Innovation Days”: https://id.ab.pl/

Sponsorzy wydarzenia:

Partnerzy Platynowi: BOSCH, Kakto, Midea, Philips (TV&Sound), Samsung, Whirpool,

Partnerzy Złoci: Amica, Beko, Gorenje, Karcher, LG,

Partnerzy srebrni: Adler, Blueair, Camry, CANDY, Concept, EATON, Electrolux, GARETT, HADEN, ICY BOX, Lenovo, LUXPOL, MAAN, MPM, NIVONA, Philips, Ravanson, Remington, Russell Hobbs, Targus, TB, TCL, TechniSat, Vestel.

Partnerem medialnym „AB Innovation Days” 2023 jest „InfoProdukt”.